Επιστρέφουν θραύσματα των γλυπτών της Ακρόπολης από το Βρετανικό Μουσείο

Ελληνικά γλυπτά

Ελληνικά γλυπτά

Οχι δεν επιστρέφουν τα μάρμαρα του Παρθενώνα που εκλάπησαν από τον Ελγιν σε χρόνο οθωμανικής κατοχής. Μόνο κάποια θραύσματα από το γλυπτό διάκοσμο.

Τα θραύσματα προέρχονται κυρίως από το διάκοσμο του μνημείου και βρίσκονται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο, και κατά πάσα πιθανότητα θα επιστρέψουν στη χώρα μας, μετά από εισήγηση του πρόεδρου του Μουσείου Ακρόπολης καθηγητή Δημήτρη Παντερμαλή στην UNESCO -κατά την τελευταία σύνοδο της τον περασμένο Ιούνιο- για επανένωση των θραυσμάτων, που βρίσκονται στο Λονδίνο, με τα γλυπτά που εκτίθενται στην Αθήνα.

«Προτείναμε να ζητήσουμε την επιστροφή των θραυσμάτων που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, για να τα συγκολλήσουμε με γλυπτά που βρίσκονται μέσα στο Μουσείο Ακρόπολης. Επομένως, κάποια γλυπτά που είναι μωλωπισμένα, θα αποκτήσουν μια πληρότητα» δήλωσε ο κ. Παντερμαλής προσθέτοντας ότι η συζήτηση με το Βρετανικό Μουσείο είναι θετική.
Το αίτημα του κ. Παντερμαλή αφορούσε την επανένωση «αδέσποτων» θραυσμάτων που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο με τα γλυπτά που εκτίθενται στην Αθήνα. Αδέσποτα θραύσματα είναι όλα τα μικρά κομμάτια που βρίσκονται στο Λονδίνο, όπως π.χ ποδαράκι Λαπιθίδας από μετόπη, τμήμα κορμιού του Ποσειδώνα, κορμός οπλίτη από τη ζωοφόρο κλπ.

Το Μουσείο της Ακρόπολης σκοπεύει να προσκαλέσει τον Σεπτέμβριο εκπροσώπους του Βρετανικού Μουσείου, προκειμένου να δουν την έκθεση των Γλυπτών του Παρθενώνα και να διαπιστώσουν εάν υπάρχει η δυνατότητα επανατοποθέτησης θραυσμάτων στα σημεία από όπου λείπουν.

Ένα τέτοιο θραύσμα είναι το πίσω τμήμα του άνω κορμού του Ποσειδώνα από το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα, το οποίο βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο, ενώ το πρόσθιο τμήμα εκτίθεται στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Η εκπρόσωπος του βρετανικού υπουργείου Πολιτισμού Η. Μπάουερ επανέλαβε τα γνωστά επιχειρήματα της βρετανικής πλευράς, ωστόσο αποτίμησε θετικά την ελληνική πρόταση τρισδιάστατης ψηφιακής σάρωσης της ζωοφόρου του ναού στην Αθήνα και στο Λονδίνο, με σκοπό την απόκτηση ακριβέστερης επιστημονικής γνώσης.

Ηδη ολοκληρώνεται το φθινόπωρο η ψηφιακή σάρωση των λίθων που βρίσκονται στο Μουσείο Ακρόπολης και στο τέλος θα γίνει η ψηφιακή σύνθεση ολόκληρης της ζωφόρου ώστε να αποκτηθεί «ακριβέστερη επιστημονική γνώση», όπως ανέφερε και η κυρία Μπάουερ.
Πρώτη η Μελίνα Μερκούρη ζήτησε την επιστροφή των μαρμάρων-Γλυπτών τον Αύγουστο του 1982 στη Σύνοδο Υπουργών Πολιτισμού της Unesco στο Μεξικό προσκρούοντας ωστόσο στον ισχυρισμό των υπευθύνων του Βρετανικού Μουσείου ότι «δικαίως αποκτήθηκαν, αγοράστηκαν και θα μείνουν στο Λονδίνο».

Η έλλειψη ενός Μουσείου που θα μπορούσε να στεγάσει τα ελγίνεια μάρμαρα ήταν μια διαρκής πρόφαση των Βρετανών για να μην επιστραφούν τα γλυπτά στην Αθήνα. Η Μελίνα Μερκούρη ανακοίνωσε το 1982 την απόφαση για ανέγερση του νέου Μουσείου της Ακρόπολης και χρειάστηκε να περάσουν 30 χρόνια πριν το νέο Μουσείο εγκαινιαστεί τον Ιούνιο του 2008 από τον Κάρολο Παπούλια, τον τότε Πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή και τον τότε υπουργό Πολιτισμού Αντώνη Σαμαρά και τον πρόεδρο του νέου Μουσείου τον αρχαιολόγο Δημήτρη Παντερμαλή.

email
Πηγή άρθρου: iefimerida.gr